Geen afspraken mogelijk van 2 tem 6 november. We helpen je graag per telefoon of email.  
 

Nieuws

27/10/2020

De impact van de Covid-19 crisis op het werk van de Europese ombudsdiensten

De ombudsmannen van de Europese Unie hebben op maandag 26 oktober deelgenomen aan een online conferentie ter gelegenheid van de 25ste verjaardag van de Europese Ombudsman. Thema van de debatten was de impact van de Covid-19 crisis. De federale Ombudsman wijst erop dat in België bepaalde groepen burgers moeilijkheden ondervinden met de toegang tot de overheidsdiensten.

lees meer
01/10/2020

Gevangenissen: het nieuwe klachtrecht van de gedetineerden

Gedetineerden die niet akkoord gaan met een beslissing kunnen vanaf nu rechtstreeks naar de klachtencommissie van hun gevangenis stappen. De federale Ombudsman is niet meer bevoegd om klachten te behandelen over de gevangenissen, maar hij blijft gedetineerden helpen als ze een probleem hebben met een andere federale administratie.

lees meer
28/09/2020

Belastingen: nood aan meer transparantie over het voorstel van vereenvoudigde aangifte

Veel burgers die een voorstel van vereenvoudigde aangifte of VVA ontvangen, hebben hulp nodig om na te gaan of de vooraf ingevulde gegevens kloppen. De FOD Financiën informeert hen niet voldoende en biedt hen ook niet expliciet hulp. Burgers verliezen belangrijke fiscale voordelen. Dat toont een onderzoek van de federale Ombudsman over het voorstel van vereenvoudigde aangifte aan. Hij bezorgt het onderzoeksverslag vandaag aan het Parlement.

lees meer
16/09/2020

Advies aan het parlement: sluit nooit kinderen op en investeer in alternatieven

Op verzoek van de Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en Migratie heeft de federale Ombudsman een advies geschreven over een wetsvoorstel dat de opsluiting van kinderen in migratie verbiedt. Volgens de federale Ombudsman is de opsluiting van kinderen niet te verantwoorden. Zijn advies bevat aanbevelingen om vooral de alternatieven voor opsluiting te versterken.

lees meer
25/08/2020

Papieren inschrijvingsaanvragen: de DIV heeft een achterstand en is moeilijk te bereiken

De afgelopen weken heeft de federale Ombudsman meer oproepen en klachten ontvangen van burgers die ontevreden zijn over de DIV. Velen onder u wachten op een antwoord en proberen het callcenter te bereiken. Indien u al meer dan 8 dagen wacht, neem dan contact op met de federale Ombudsman. Hierna volgt een stand van zaken en de te volgen stappen.

lees meer
15/07/2020

Focus op een oplossing : een visum voor een spoedoperatie

Esther, een jonge vrouw uit Kameroen die lijdt aan een hersenaneurysma, wil naar België komen voor een spoedoperatie. Maar tijdens de coronacrisis zijn de grenzen gesloten en zijn enkel essentiële verplaatsingen toegelaten. Esthers leven hangt af van deze operatie. Is de reis die ze wil maken essentieel? Voor de federale Ombudsman kan daar geen twijfel over bestaan.

lees meer
07/07/2020

David Baele start als nieuwe Nederlandstalige federale ombudsman

Op 7 juli legde David Baele de eed af als federaal ombudsman. Hij begint aan een mandaat van 6 jaar en volgt daarmee Guido Herman op.

lees meer
02/07/2020

10 aanbevelingen om klokkenluiders maximaal te beschermen

Een twintigtal Europese publieke instellingen die de opdracht hebben om toe te zien op de integriteit en goed bestuur binnen de overheidsdiensten hebben 10 aanbevelingen klaar voor de parlementen en regeringen in Europa. De doelstelling : klokkenluiders maximaal beschermen. De federale Ombudsman, die misbruik en fraude binnen de Belgische federale overheid onderzoekt, onderschrijft de aanbevelingen.  

lees meer
25/06/2020

Corona: Burgers vinden ook houvast bij de federale Ombudsman

Door de coronacrisis zoeken vele burgers naar antwoorden. Dat zorgde voor een toevloed aan vragen bij federale administraties. De burgers zochten ook houvast bij de federale Ombudsman. In april en mei hadden 4 op 10 van de klachten rechtstreeks of onrechtstreeks te maken met Corona.

lees meer
12/06/2020

Coronavirus : kantoren en permanenties federale Ombudsman heropenen op 15 juni

Vanaf maandag 15 juni kunt u opnieuw een afspraak maken in onze kantoren en permanenties om een medewerker van de federale Ombudsman te ontmoeten. Onze kantoren in Brussel en onze permanenties in uw buurt openen opnieuw voor het publiek. We hebben de nodige maatregelen genomen voor uw gezondheid en die van onze medewerkers. Een ontmoeting kan enkel op afspraak. Hoe u een afspraak maakt, leest u hierna. 

lees meer